شیشه اتومبیل هاشم در شیراز

فروش ،نصب و تعمیر انواع شیشه اتومبیل های داخلی و خارجی

شیشه اتومبیل هاشم در شیراز

فروش ،نصب و تعمیر انواع شیشه اتومبیل های داخلی و خارجی

  • ۰
  • ۰

شیشه های جانبی و عقب خودرو ها برخلاف شیشه جلو ترک نمی خورند بلکه تماما خرد می شوند. لازم است بدانیم نوار مشکی رنگ اطراف شیشه که با نقطه های ریزی در شیشه محو می شود چه کارآیی داشته و علائم، حروف و ارقام درج شده در حاشیه شیشه ها چه معنا و مفهومی دارند .
شیشه های خودرو در حال حاضر به دو دسته قابل تقسیم ند :
1- شیشه های Laminated 
2- شیشه های  Tempered
 

در شیشه های لامینیت از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB برگرفته از(Polyvinyl Butyral ) که به وسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده می شود. لایه PVB شیشه ها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری می کند همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری می کند .
از دیگر خواص PVB می توان موارد زیر را نام برد :
۱- کاهش انتقال صداهای با فرکانس بالا

۲- جلوگیری از ورود اشعه UV تا ۹۵درصد

۳- جلوگیری از تابش نور خورشید، با رنگی کردن قسمت بالایی PVB در شیشه های جلو
از دیگر محاسن شیشه های لامینه، قابلیت ترمیم آن هاست، در هنگام ترک خوردن ( در مورد ترک های جزئی )، تنها شیشه ای که در سمت خارجی PVB قرار دارد ترک می خورد و به شیشه سمت داخل آسیبی نمی رسد  که این ترکها نیز تا چند روز بعد از حادثه تا حد قابل قبولی، قابل ترمیم هستند. همان طور که شما هم حتما حدس زده اید، شیشه های لامینه به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده، معمولا به عنوان شیشه جلو، در خودروهای سواری استفاده می شوند  البته طی ۱۰ سال گذشته در موارد محدودی برای برخی خودروهای سواری به عنوان شیشه های جانبی و عقب نیز به کار رفته اند و در حال حاضر نیز استفاده از این نوع شیشه ها به عنوان شیشه های جانبی و عقب در حال مرسوم شدن است.

شیشه های Tempered 

این نوع از شیشه ها که با نام Toughened نیز شناخته می شوند، پس از شکل دهی و برش کاری در یک فرآیند حرارتی قرار گرفته و بدین ترتیب که ابتدا شیشه تا دمای 7۰۰-6۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که این امر استحکام شیشه را پنج تا ۱۰ برابر بیشتر می کند همچنین به دلیل تنش سطحی ایجاد شده ناشی از سرد شدن سریع ، در هنگام شکست این نوع شیشه ها به ذراتی کوچک و ریز و بدون لبه های تیز و برنده تبدیل می شوند که این امر امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می دهد اما نه به طور صد در صد .
همان گونه که گفته شد هر گونه عملیات برش کاری و خم کاری پس از عملیات تمپر منجر به شکستن این نوع از شیشه ها خواهد شد و تمامی عملیات ها باید قبل از تمپر شدن انجام شود. شیشه های تمپر شده در اکثر خودرو ها ( به جز آن دسته از خودروهایی که تمامی شیشه هایشان لامینه است ) به عنوان شیشه های جانبی و عقب استفاده می شوند. شیشه های تمپر شده به راحتی از فواصل دور قابل تشخیص هستند، کافی‌ست در یک روز آفتابی، یک عینک آفتابی پولاریزه شده بر چشم داشته باشید  و از مقابل به یک شیشه تمپر شده نگاه کنید، در این حالت شکل های متقارنی را که در حین عملیات تمپر در شیشه پدید آمده، مشاهده خواهید کرد .

شیشه های جدید خودرو
 :Thermal Comfort در این نوع شیشه ها با استفاده از یک لایه که باعث انعکاس اشعه مادون قرمز( Infra Red ) می شود، انتقال حرارت به داخل خودرو کاهش می یابد و این امر باعث بهبود عملکرد تهویه خودرو خواهد شد. 
Global Project  : همان گونه که قبلا نیز ذکر شد، استفاده از شیشه های لامینه به عنوان شیشه های جانبی و عقب خودرو در حال مرسوم شدن است، از مزیت های این کاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش احتمال سرقت خودرو، چرا که شیشه های لامینه به سختی فرو می ریزند. 
۲- در هنگام چپ کردن خودرو، احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون کاهش می یابد .
۳- تا ۹۵درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می شود .
4- عایق صوتی برای فرکانس های بالا پدید می آید .
اما در برابر تمامی این محاسن، این شیشه ها تنها دارای یک عیب نسبتا بزرگ هستند و آن هم در حادثه هایی نظیر آتش سوزی‌ست که در صورتی که درهای خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته این امر مانند آن چه در اتوبوس ها به کار رفته؛ یعنی استفاده از چکش های مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن است. 
بهبود دید شیشه

با استفاده از یک لایه Hydrophobic)  دافع آب (، تمیز شوندگی بهتر، دفع آب، شبنم و گرد و غبار برای شیشه حاصل می شود. در صورت استفاده از PVB  گرم شونده به همراه این لایه می توان بدون نیاز به خطوط گرم کن از یخ زدگی شیشه نیز تا حدی جلوگیری کرد . 
کنترل صدا: در این نوع شیشه ها به وسیله یک PVB مخصوص می توان از ورود صدا با فرکانس های بالا و پایین به داخل خودرو و همچنین از داخل خودرو به خارج جلوگیری کرد که این امر باعث کاهش ورود صدای موتور و دیگر صداهای مزاحم بیرونی به داخل شده همچنین از پخش شدن صدای موزیک شما به خارج از خودرو نیز جلوگیری می کند.

  شیشه های  Tennafit

این نوع شیشه ها، شیشه های آنتن دار هستند، آنتن های رادیو و تلویزیون بر روی سطح شیشه های تمپر شده قابل نصب بوده و آنتن های موبایل و ماهواره (GPS )  در لایه PVB شیشه های لامینه نصب می شوند.

شیشه های جدار نازک  (Light Weight Glazing)

این شیشه ها دارای وزن کمی هستند و در مواردی که وزن خودرو اهمیت داشته باشد، به کار می روند. در حال حاضر برای خودروهای Golf و Passat از این شیشه ها استفاده می شود همچنین شیشه های پلاستیکی نیز در حال توسعه بوده و در آینده نزدیک جایگزین شیشه های فعلی خواهند شد .
شیشه های ضد گلوله خودرو
در این نوع شیشه ها معمولا یک لایه پلی کربنات بجای (PVB ) بین دو شیشه معمولی لامینه می شود، پلی کربنات یک لایه پلاستیکی سخت و شفاف است و معمولا با مارک هایی چون Lexon ،Tuffak یا Cyrolon در بازار یافت می شود .
چگونگی عملکرد آن بدین صورت است که  گلوله شیشه بیرونی را سوراخ کرده اما لایه پلی کربنات انرژی آن را گرفته و آن را متوقف می کند. این شیشه ها دارای ضخامت هایی از ۷ تا ۷۵ mlهستند.

نقاط مشکی در حاشیه شیشه ها خودرو
چند سالی از ظهور کادرهای مشکی رنگ و نقاطی که از این کادر شروع شده و به تدریج در شیشه محو می شوند می گذرد. با بالا رفتن آمار تلفات ناشی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادثی نظیر واژگونی خودرو ها  که به دلیل نبود چسبندگی کافی بین شیشه و بدنه بود، سیستم چسباندن شیشه خودروها از حدود ۲۰ سال پیش دچار تغییر شد و به دلیل چسباندن قسمتی از سطح داخلی شیشه به بدنه، در این روش و پیدا بودن این قسمت بد شکل از خارج، پوششی برای مخفی کردن این قسمت چسب خورده شیشه تعبیه شد . این کادر مشکی رنگ Frit نام دارد که نام نوعی خمیر شیشه است که کادر از آن ساخته می شود و باعث ایجاد چسبندگی بهتری بین چسب و شیشه نیز می شود .
به دلیل خطر پرتاب شدن سرنشینان در هنگام حوادثی همچون واژگونی خودرو بر اثر درست چسبانیده نشدن شیشه جلو، موارد زیر باید به طورجدی در هنگام تعویض شیشه جلو رعایت شود:
۱-  درزگیر و چسب قبلی کاملا پاک شود .
۲-  محل چسباندن شیشه روی بدنه و خود شیشه با مواد شوینده شسته شود .
۳-  ازچسب های Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهای سیلیکون و نوارهای بوتیلپرهیز شود .
۴-  در صورت وجود ایربگ های جانبی در خودرو از چسب های Urethane ویژه استفاده شود .
۵-  برای خودروهای عادی یک ساعت و برای خودروهای دارای ایربگ جانبی تا سه ساعت، از راندن این خودروها پرهیز شود .

علائم و نوشته های درج شده بر روی شیشه ها خودرو
به مجموعه علائم و نوشته هایی که بر روی شیشه درج شده اند Logo یا Bog می گویند. از میان این علائم و نوشته ها برخی مربوط به نام و علامت شرکت تولید کننده و علامت ها و حروف به خصوصی نیز به منظور معرفی استانداردها و تاییدیه هایی‌ست که سازنده برای این محصول کسب کرده است.


علائم استاندارد کشورها 
طی چند سال اخیر به دلیل اعمال آزمایش های سخت گیرانه تر و مقبولیت جهانی بیشتر، اهمیت و اعتبار استاندارد ECE نسبت به DOT ، فزونی یافته تا حدی که اخباری از پیوستن امریکا به کمیسیون اقتصادی اروپا در آینده نزدیک نیز شنیده می شود، ‌به همین خاطر ابتدا مختصری به بحث پیرامون استاندارد  DOT پرداخته و سپس مفصلا استانداردهای ECE را بررسی خواهیم کرد .

استاندارد DOT
 DOT مخفف عبارات  Department Of Transportation بوده و استانداردی است برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله شیشه، روغن ترمز و ... این استاندارد توسط اداره FMVSS کشور امریکا به متقاضیانی که قطعات شان موفق به دست آوردن حد نصاب لازم از آزمایش های مربوطه شوند اعطا می‌شود.این استاندارد بر روی کلیه شیشه های تولید شده توسط تولید کنندگان معتبر دیده می شود و مجوزی برای صدور به سایر کشورهاست.


استاندارد ECE یا آیین نامه (E) 
از سال ۱۹۵۸ چند کشور اروپایی تصمیم به ایجاد یک استاندارد واحد برای کلیه وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودروها کردند بر این اساس ، کمیسیونی تحت نام کمیسیون اقتصادی اروپا(Economic Commission for Europe )  زیر نظر UN در ژنو افتتاح شد، ‌نام اختصاری این کمیسیونECE و علامت اختصاری آن دایره ای‌ست که حرف E به همراه عددی در آن نقش بسته و به همین خاطر به این استاندارد آیین نامه E نیز گفته می شود.
کشورهای عضو این کمیسیون باید دارای آزمایشگاه های مجهز برای تست قطعات مورد نظر باشند و این کشورها قادرند پس از انجام آزمایش ها بر روی قطعات در صورت به دست آوردن حد نصاب استاندارد، توسط قطعه، علامت استاندارد E را به آن قطعه اعطا کنند. کشور اعطا کننده استاندارد در علامت استاندارد مشخص است زیرا عددی که در علامت پس از حرف E قرار دارد، نشان دهنده این امر است. شما می توانید فهرست کشورهای عضو و اعداد مشخص کننده آن ها را در این جا ببینید.اعضای این کمیسیون بجز ژاپن، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند همه کشورهای اروپایی هستند و همان طور که گفته شد احتمال پیوستن امریکا به این کمیسیون در آینده نزدیک وجود دارد .
در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از قطعات خودرو نیازمند دارا بودن این استاندارد برای ورود به بازار اروپا و بسیاری از دیگر کشورها هستند. برای مشخص شدن نوع قطعه، پس از آرم استاندارد حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دایره ای احاطه شده، ‌این شماره معرف نوع قطعه است و به طور مثال برای شیشه عدد ۴۳، برای کمربند ایمنی عدد ۱۳ و برای تایرها عدد ۷۵ در نظر گرفته شده است. پس از آن حرف R  که معرف حرف  Regulation به معنای آیین نامه است قرار دارد  و بعد از آن دو عدد مربوط به عدد اصلاحیه است. اعداد بعد از عدد اصلاحیه نیز مشخص کننده کد کالا، بر روی شیشه های لامینه شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، مقاومت در برابر آتش، ضربه با گوی فلزی، پرتاب دارت، خراشیدگی و سایش، آزمایش تشخیص رنگ و آزمایش فرم سر انسان و برای شیشه های تمپر شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، ضربه با گوی فلزی ، خراشیدگی و سایش و آزمایش خرد شدن انجام می شود .

  • ۹۸/۰۹/۱۵
  • هاشم گوهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی